معنای «تبیان لکل شیء»بودن قرآن در لسان آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی
۳۱ تیر ۱۳۹۲

JavadiAmoli2اسلام، جامع همه احکام فردی و اجتماعی است و هیچ از نیازهای انسان فروگذار نکرده است. چیزی نیست که نیازمندی فرد یا جامعه باشد و دین در رفع آن نکوشیده باشد: «وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْء»؛ و ما نارل کردیم بر تو کتاب را که بیان کننده همه چیز است؛ «مَّا فَرَّ‌طْنَا فِی الْکِتَابِ مِن شَیْء»؛ ما در قرآن هیچ چیزی را فروگذار نکردیم…

 

(درباره آیه شریف) امام رضا (ع) فرمود: همانا خداوند سبحان، پیامبر ما را قبض روح نکرد، مگر بعد از آنکه دین را برای او کامل کرد و قرآن را که در آن بیان هر چیزی است نازل فرمود و در آن حلال و حرام و حدود و احکام و همه نیازهای بشر را کاملا شرح داد و فرمود: ما در قرآن چیزی را فروگذار نکردیم…

 

استاد علامه طباطبایی در تفسیر آیه مزبور می فرماید:

«… چیزی نیست که رعایت حال آن واجب و قیام به حق آن و بیان آن لازم باشد، مگر اینکه ما آن را در این کتاب رعایت کرده و در امر آن کوتاهی نکردیم، پس کتاب تام و تمام است.»

 

کمال و جاودانگی اسلام، اقتضا دارد که تمام نیازهای انسان را پاسخ گوید….

 

تعالیم و احکام اسلام، محدود به چند حکم فقهی و اخلاقی نیست و در تأمین نیازهای انسان، به حکمی خارج از خود نیاز ندارد و تبیان بودن قرآن به همین معناست…

 Qoran3

 

بیان هر چیزی در قرآن، به این معناست که این کتاب آسمانی، اصول کلی نیازهای مادی و معنوی و نیز چارچوب اصلی برای تأمین آن ها را با بهره گیری از قوه تعقل ارائه کرده است…

 

باید دستورها و تعالیم اسلام با کوشش مجتهد کارآمد و فقیه کاردان، بنابر اقتضائات هر عصر و مصری مدوّن و احکام از کلیات متفرع و متفرد گردد…

 

(نکته قابل توجه این است که) عقل برهانی مانند نقل، معتبر از منابع معرفت احکام دین است؛ هرچه را عقل برهانی به قطع یا طمأنینه ثابت کند، حجت شرعی است و کاربرد فقهی دارد. استنباط فروع گسترده از متون دینی، کار عقل برهانی است.

 

(آیت الله جوادی آملی؛ جامعه در قرآن؛ ص ۱۰۶ تا ۱۱۲)


ارسال دیدگاه

در صورتی که تمایل دارید با شناسه خود پیام ارسال نمایید،‌
لطفا به حساب کاربری خود وارد شوید .