علم فکری، مقدمه و دامنه علم شهودی

داوود صمدی آملی
۱۸ خرداد ۱۳۹۲

مباحثی که امروزه در مجامع علمی، در مورد تباین علوم به میان آمده، مبنی بر آن‌که بین علوم تنازع و اختلاف برقرار است، رأسا منتفی است؛ زیرا تمامی این مباحث ناشی از آن است که ایشان، اولاً علم را به علوم فکری محصور کرده‌اند و ثانیاً علم فکری را گسیخته از علم شهودی پنداشته‌اند؛ در حالی که در واقع علم فکری، مقدمه و دامنه علم شهودی است و آن‌که از نردبان علم فکری بالا رود و علم فکری را مقدمه و پلی برای رسیدن به علم شهودی قرار دهد، نه تنها خواهد یافت که هیچ میز جوهری و تباین ذاتی بین علوم نیست، بلکه در واقع تمامی علوم، برای تحقق یک حقیقت‌اند و در یک کلام خلاصه می‌شوند و آن همان است که [علامه حسن‌زاده] فرمودند: علم تشریح دار وجود است و یا این‌که [علامه حسن‌زاده] فرمودند: علم معرفت به مصنف کلمات نظام هستی است. و این تعریفی که از علم ارائه داشته‌اند، آن‌چنان دامنه وسیعی دارد که تمامی رشته‌های مختلف علمی را در نظام هستی، زیر بال و پر خود قرار می‌دهد. (داوود صمدی آملی؛ شرح رساله رابطه علم و دین علامه حسن‌زاده آملی؛ ص۵۳)


ارسال دیدگاه

در صورتی که تمایل دارید با شناسه خود پیام ارسال نمایید،‌
لطفا به حساب کاربری خود وارد شوید .