راه اندازی تالار گفتگوی مجازی «دوره تخصصی علم دینی»

روابط عمومی
۲۸ بهمن ۱۳۹۱

دانش پژوهان گرامی دوره تخصصی علم دینی می توانند جهت تداوم مباحث صورت گرفته در کارگاه ها و جلسات عمومی، و ارائه انتقادات و پیشنهادات، در «تالار گفتگو»ی سایت ثبت نام نموده و در بحث ها مشارکت نمایند.

* لازم به ذکر است بخشی از امتیاز دوره مربوط به مشارکت در این گفتگوها می باشد.

ثبت نام در تالار گفتگو

 

انجمن دوره تخصصی علم دینی

 

 


۴ دیدگاه تا کنون.

  1. بخشی نیا گفت:

    با سلام
    بنده ثبت نام کرده ام، کد ثبت نامم نیز ۶۶۷ است اما شماره گروه برایم پیامک نشده است.
    لطفا پیگیری بفرمایید.
    البته اگر در روز اول برگزاری دوره اعلام می شود، نیازی به پیگیری نیست.
    با تشکر

  2. farhadi گفت:

    بسمه تعالی
    یاداشت های من از جلسه ی اول
    موضوع بررسی تطورات تاریخ علم
    آقای دکتر پارسانیا
    در ابتدای جلسه برای تقریب به ذهن و همچنین در جهت شفاف سازی جایگاه علم در ایران و نیز تاثیر پذیری ما از جریان ماهیت علم غربی یک تمرکزی کردند روی نحوه ساخت و ساز دانشکده های دانشگاه تهران .با این نتیجه گیری که رابطه نزدیکی وجود دارد بین فضای فیزیکی و ساخت وساز های این دانشگاه با نگاه نظری که به علم در جهان وجود دارد و در ایران هم دیکته شده اش وجود ونمود دارد.
    سه تعریف برای علم شمرده شد۱- علم ماقبل تجربی:که همان موضع فلسفه ی اسلامی است،این عقیده است که ملاک معرفت به معنای کشف از واقع فقط داده های حسی نیست .عقل و شهود هم است.
    ۲-علم مدرن:ملاک معرفت تجربه حسی است.
    ۳-علم پست مدرن:به این معنا که اولاٌعلم کشف از واقع نمی کند.ثانیاٌمبتنی بر نظریات صدق جدید است،ملاک هایی برای صدق غیر ملاک انطباق مثل نظریه پراگماتیسم به این معنی : چیزی علم است که سودمند باشد .
    و پیدایش منطق های جدید مثل منطق فازی و منطق های چند ارزشی و………نیز در همین دوره هست.
    در حوزه ی فلسفه ی اسلامی تقسیم بندی فارابی در مورد علم مطرح شد که علم تقسیم می شود به علم نظری و علم عملی ۱-علم نظری بستگی به اراده ی انسان ندارد مانند۱-۱علوم اجتماعی که بررسی کنش های اجتماعی است ۲-۱علوم زیستی
    ۲-علوم عملی:بستگی به اراده ی انسانی دارد.مانند برخی از معرفت هایی که علم نیستند ولی روشمند هستند ولی علم مثلاٌ در مقولات منطقی می توان از جدل و خطابه و مغالطه و ازاین قبیل نام برد. که صرفاٌ توسط افراد به کار برده می شوند برای القای چیزی به مخاطب والبته معرفت زا نیستند و کشف از واقع به عبارتی نمی کنند.
    بعد یک تجزیه وتحلیلی راجع به علوم انسانی ،وجه علمی بودن آن داشتند که آیا بار کردن لفظ علم به انسانی معنا دار هستیا خیر؟که در پاسخ فرمودند:در حقیقت لفظ علوم در ترجمه به کلمه بعدی به خطا اضافه شده و انسانیات ترجمه صحیح آن است.
    تقسیم بندی علم به عملی و نظری در یونان هم است.ویژگی فلسفه یونانی برهانی بوده و برهان هم حداقل در نظر اینها تجربی نیست ودر برهان عقل هم یکه تاز نبوده ، شهود و حس هم بکار می رفته است.در آن فلسفه درباره ی ارزش هم بحث می کردند یعنی ارزش داوری هم داشتند.
    فلسفه به معنی علم اسم جنس بود،به هرچیزی که علم بود می گفتند فلسفه حال آن علم می توانست تجربی باشد یا ارزشی یا برهانی.
    فلسفه،علم و دین از نیمه ی دوم قرن نوزدهم به بعد یک معنا یا تعریف محدود تری به خود گرفتند. به ترتیب۱-فلسفه: به شناخت جهان به روش عقلی .علم: شناخت جهان به روش تجربی و۳- دین: شناخت جهان به روش خیال محدود گردیدند.
    موضوع جلسه ی بعد هم تطورات علم از قرن نوزدهم به بعد عنوان شد منابعی هم برای جلسات مطرح گردید وپایان جلسه .
    لطفاٌ اگر اشکالی در متن بالا وجود دارد بفرمایید واینکه از پیشنهادات شما در جهت رفع آن کمال تشکر را دارم.

ارسال دیدگاه

در صورتی که تمایل دارید با شناسه خود پیام ارسال نمایید،‌
لطفا به حساب کاربری خود وارد شوید .